Trygdeboliger i Midsund - Tunvegen
2- og 3- roms trygdeleiligheter
Leilighetene ligger samlet i et tun uten gjennomgangstrafikk og med nærhet til sjukehjemmet. Lett adkomst til 14 leiligheter fordelt på 7 stk 2-mannsboliger. Det er tilknyttet vaktrom/ansatthybel i den ene av 2-mannsboligene.
Om boligene
2-roms leiligheter på 56 kvm, 3-roms leilighetene på 71 kvm.
Leilighetene inneholder: gang, bad med plass for vaskemaskin, bod, 1 eller 2 soverom, kjøkken/stue med utgang til sørvendt veranda. Utebod i eget bygg ved inngangsdør.
Søknadsbehandling og tildeling håndteres av Midsund kommune.
Søknad om trygdebolig
Ta kontakt med boligkontoret i din kommune
Beboerinformasjon
Bor du allerede i en av disse utleieboligene?
Beboerinformasjon
Husordensregler og beboerinformasjon - Tunvegen
Det er den enkelte leietaker sitt ansvar å sørge for at felles regler blir fulgt.
Det må være ro i alminnelige hviletider mellom kl 23.00 og 07.00, og man må ellers ikke opptre slik at det fører til sjenanse og forstyrrelser for øvrige beboere.
Det er anledning for gjenlevende ektefelle/samboer å ta over leiligheten dersom opprinnelig leietaker havner på institusjon eller går bort. Det må i tilfelle inngås ny husleiekontrakt med gjenboende. Det vil ikke bli gjennomført utflyttingsbefaring i det tilfellet slik at gjenboende samboer tar over ansvaret for leilighetens tilstand ved neste utflytting.
BRANNSIKRING
I leilighetene er det røykvarsler og brannslanger. Røykvarsleren må ikke demonteres eller flyttes. Den bør testes minst 1 gang i året ved å trykke på testknappen. Hvis det kommer svake pipelyder fra varsleren eller den ikke gir tydelig signal ved test – gi beskjed til utleieansvarlig som sørger for at ny varsler blir montert. Brannslangen bør rulles ut 1 gang i året og sjekkes for lekkasjer.
I enkelte leiligheter står det brannslukningsapparat. Disse må oppbevares lett tilgjengelig, og vi må få beskjed dersom det er noe feil med apparatet – evt trenger oppfylling.
Er boligen utstyrt med brannteppe som tilleggsutstyr – skal brannteppet bli igjen i leiligheten ved utflytting.
Oppstår det brann – ring 110 og varsle naboene dine slik at de kommer seg ut av bygget. Evt trykk på trygghetsalarmen dersom du har en slik.
Evt utgifter til rens/ionisering av eiendeler etter røykskader i leilighet må leietaker få dekket av sitt forsikringsselskap.
DYREHOLD
Det er ikke lov å ha hund eller katt i utleieboligene.
Evt skader og ekstra slitasje som blir påført leiligheten på grunn av dyrehold må erstattes av leietaker. Eksempler på det kan være maling/utskifting av dører, dørkarmer og vinduskarmer som har skrapemerker. Det kan være utskifting av gulv/gulvlister/gipsplater pga urin/lukt/insekt.
FRAMLEIE
Leietaker har ikke anledning til å la andre ta over leiligheten, eller leie ut deler av leiligheten til andre.
VEDLIKEHOLDSPLIKT
I og med at det vanligvis er langtidskontrakt i trygdeboligene har leietakerne et større ansvar for å foreta oppussing på egen kostnad enn i kortvarige leieforhold. Gjelder for eksempel maling av vegger. Det er også anledning til å legge parkett i stedenfor belegg, men alle endringer skal godkjennes av utleieansvarlig. Dersom leietaker maler/velger materialer som avviker fra stiftelsens anbefalinger, kan stiftelsen pusse opp igjen for din regning i forbindelse med at du flytter ut. Slik oppussing kan gjøres mens oppsigelsestiden løper. Du betaler husleie til leiligheten er satt tilbake til godkjent stand.
Leietaker har også ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner og jevnlig smøring av dør- og vindushengsler, samt dørlåser. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Dersom det blir andre problemer med for eksempel varmekabler, vindu/ytterdør, varmtvannstank, hovedavløp og sikringsskap i leilighetene så ta kontakt med utleier i kontortiden. Dette gjelder også hvis det blir tegn til fukt/lekkasje.
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
RENSING AV SLUK OG VANNLÅSER
Det er leietakers ansvar å rense sluk og vannlåser i leiligheten.
Det kan oppleves litt ekkelt å plukke ut sleipe klumper og fett fra sluk og vannlås, men det er eget eller familiens hår, og fettet kommer fra såpen du bruker.
Ta på hansker og fjern alt hår og fett jevnlig. Dette bør du gjøre med et par måneders mellomrom litt avhengig av hvor mange dere er i leiligheten.
Se her hvordan du rengjør sluk i dusjen https://www.youtube.com/watch?v=rMtFJvEoSqo
Og i vannlåsen https://www.youtube.com/watch?v=J_HGeHszRUw
Her er tips for bruk av rengjøringsmidler ved nedvask av leiligheten
https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/jif/slik-tar-du-flyttevasken-selv/
FORSIKRING
Stiftelsens forsikring dekker bare bygget. Evt skader på private møbler/ eiendeler som følge av for eksempel røykskade/vannlekkasjer må dekkes av leietakers innboforsikring. Skulle det skje en skade som gjør at boligen ikke er beboelig, er det innboforsikringen som dekker kostnader ved annen bolig.
Leietaker må ha/tegne egen innboforsikring. Medlemstilbud finner du på: www.forsikringformedlemer.no
OPPHENG AV BILDER
I utleieboligene er det i hovedsak gips og murvegger. Det er lov å henge opp mindre bilder og lamper ved bruk av stifter/skruer. I de leilighetene det er satt opp en lang billedlist i tre så skal bilder osv henges opp på den.
Det er ikke lov å henge opp så tunge bilder/speil/tv/skap at man må bruke mur plugger eller ekspanderende opphengs skruer.
Det er ikke lov å skru noe inn i baderomsveggene, ikke kroker, ikke hyller.
Bruk sugekopp kroker eller kroker med dobbeltsidig tape. Når du flytter ut skal rester etter dobbeltsidig tape eller andre tape/klistremetoder være ordentlig fjernet.
Dersom det generelt er for lite oppheng på badet – ta kontakt med utleieansvarlig som vurderer om stiftelsen skal montere opp flere knagger som skal være der permanent.
VENTILASJON
Leilighetene har mekanisk ventilasjon med avtrekk fra bad og kjøkken. Friskluftstilførsel skjer gjennom spalteventil i vinduer og i noen tilfeller ventil på vegg.
For å sikre god luft i leiligheten og forhindre fuktskader/sopp/mugg er det viktig at det kommer frisk luft inn i leiligheten og at luften sirkulerer. Ventiler i vindusrammer skal være åpne – dette for å sikre nok lufttilførsel til leiligheten. Dersom alle ventiler og vinduer er lukket så vil den luften kjøkkenviften behøver bli trukket inn igjennom pakninger rundt vinduer og verandadør og føre til kald trekk langs vegger/gulv.
Fettristen i kjøkkenvifta må rengjøres jevnlig – minst annenhver måned for å fungere ordentlig og unngå brannfare.
Lufting av baderom er viktig, ventil må åpnes og i de leilighetene der kjøkken og bad er koblet på samme luftekanal skal kjøkkenvifta settes på fullt før du går i dusjen – og gjerne stå på en stund etterpå for å fjerne damp/fukt. Ventil på badet må åpnes helt (skru ut lokket) og støvsuges minst et par ganger i året.
Det skal ikke henges opp våte klær til tørk inne i leiligheten uten at det er god lufting i rommet.
Pass på god utlufting gjennom ventiler/vinduer på soverom. Gardiner må ikke være fordratt på dagtid. Dersom det ligger fukt på vindu/karm tyder det på for dårlig lufting. Dette ødelegger vinduskarm og kan føre til helsefarlig mugg/sopp i soverommet.
NØKKELBESTILLING
Dersom du mister en nøkkel skal utleier varsles. Leilighetene har systemlåser og nøkkel må bestilles på særskilt skjema hos MOBO. Det må påregnes 1-2 ukers leveringstid på ny nøkkel . Det er anledning å bestille ekstra nøkler til pårørende/hjemmesykepleie. Dette gjøres på eget skjema som fås hos Mobo. Nøklene hentes og betales hos nøkkelfirmaet.
Ved utflytting skal alle nøkler til leiligheten leveres, dersom nøkkel er blitt borte i løpet av botiden uten at utleier ble varslet/ny nøkkel bestilt - kan utleier skifte lås på leietakers regning.
Det er ikke anledning å bytte ut låsen til annen type/systemnr/firma enn det som står i døren fra før.
Det anbefales at en ekstranøkkel oppbevares hos familie/venn slik at man slipper å bryte opp dør eller vindu for å komme inn i leiligheten hvis nøkkel mistes.
OPPSIGELSE TRYGDEBOLIGER
Oppsigelse av trygdebolig skal meldes skriftlig innen den 1. i mnd 1 måned før utflyttingsdato. Dersom det er ønske om raskere avslutning av leieforholdet ta kontakt med utleier for informasjon.
Det er kommunen som har ansvar for å finne ny leietaker til tomme leiligheter – utflytter/utflytters pårørende må påregne at det må betales husleie i hele oppsigelsestiden.
OPPUSSING
Dersom leietaker ønsker å pusse opp et rom må det søkes om og evt fargevalg må godkjennes av utleieansvarlig.
Våre standardfarger er Kalk og Hvit Comfort men det er også brukt andre farger i de forskjellige boligene. Dette avtaler du med utleieansvarlig.
SNØMÅKING
Brøyting av felles veier, parkering og innkjørsler utføres av innleide firma.
Håndmåking av inngangsparti og rundt egen bil må gjøres av leietakerne selv.
STRØM
Strømabonnementet blir opprettet av utleier i forbindelse med overtakelse av leilighet, og leietaker vil få giro fra Istad Kraft. Leietaker er ansvarlig for strømmen i leiligheten helt til oppsigelsestiden går ut. MOBO vil da sørge for avslutning av abonnementet.
TV-TILBUD OG INTERNETT
Leietaker bestiller abonnement selv og blir fakturert direkte fra leverandør. Parabol/antenne må settes opp slik at den ikke er til sjenanse for utleier eller naboer. Evt skade på bygg må utbedres ved utflytting. Det er mulig for leietaker å bestille bredbånd inn til leiligheten. Leietaker bestiller da installasjon og abonnement, og betaler direkte til leverandør.
UTLEIER
Stiftelsen Midsund Boligselskap v/MOBO - telefon: 71 25 93 00 eller direkte til eva.vaaagen@mobo.no tlf 480 65779 fra kl 0900-1600.
VEDLIKEHOLDSPLIKT
Leietaker har ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner og jevnlig smøring av dør- og vindushengsler, samt dørlåser. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr.
Leietaker skal vedlikeholde elektriske kontakter og brytere (det er gjerne skruer som må skues til etter en tid).
Håndtak på dører og skap er som regel festet med skruer som kan løsne. Du må passe på å stramme disse med jevne mellomrom slik at ikke skruene faller av. Du kan benytte en vanlig skrutrekker.
Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren, hvis dette ikke skyldes skader påført av leietaker.
Dersom det blir problemer med for eksempel varmekabler, vindu/ytterdør, varmtvannstank, hovedavløp og sikringsskap i leiligheten, så ta kontakt med utleier i kontortiden. Dette gjelder også hvis det blir tegn til fukt/lekkasje. Meldes MOBO (e-post: mobo@mobo.no)
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
Dersom leietaker ønsker å foreta påkostninger for egen regning i boligen, må det foreligge godkjenning fra utleier, før arbeidet igangsettes.
SØPPEL
Som leietaker skal du sortere søppel i de kategoriene som alle innbyggere i kommunen er pålagt: matavfall, plast, papir, glass/metall og restavfall. Matavfall og restavfall pakkes godt inn. Restavfall tømmes sjelden – så det er viktig at det ikke finnes matavfall i restavfallet. Søppelet presses godt sammen i kontainerne. Pappesker tråkkes flate før de legges i konteiner, plastavfallet skal være noenlunde rengjort. Klær/tekstiler leveres i Fretex konteinere. Malingsrester/brennbart/kjemikalier leveres til godkjent renovasjonsselskap. Møbler/interiør leveres til godkjent renovasjonsselskap.
Ved innflytting og utflytting blir det ofte mye ekstra søppel, det skal ikke legges i dunkene, men leveres til renovasjonsselskapet sitt deponi.
Det er ikke tillatt å sette møbler eller annet større privat søppel ved siden av søppeldunkene eller på fellesområdet.
ALLE leietakere, deres familie og besøkende har felles ansvar for å holde orden i og omkring boligene.
TILLITSVALGT
Beboerne i stiftelsen har anledning å velge en tillitsvalgt som representerer beboerne.
VIKTIG Å HUSKE PÅ VED UTFLYTTING