Utleieboliger i Midsund - Bøvegen
3-roms
8 stk romslige 3-roms leiligheter i Bøvegen/Heimstevikvegen fordelt på 2 stk 4-mannsboliger.
Om boligene
Boligene ligger sentralt plassert med utsikt og kort avstand til sentrum, sjukehjem, barnehage og hovedveg.
Leilighetene har lett adkomst, trappefri i 1. etg og med noen få trappetrinn i utvendig trapp fra terreng inn til 2. etg.
Boligene er på ca 80 kvm og inneholder vindfang/gang, 2 soverom, bad med plass til badekar, baderomsinnredning, vaskemaskin/tørketrommel. Bod, stue og kjøkken i åpen løsning med gode vindusflater. i 2. etg er det utgang til solrik veranda.
I tillegg har hver leilighet en sportsbod på tomten.
Beboerinformasjon
Bor du allerede i en av disse utleieboligene?
Beboerinformasjon
Bøvegen 1-7 og Heimstevikvegen 2-8 - -Stiftelsen Midsund Boligselskap
Husordensregler og beboerinformasjon
Det er den enkelte leietaker sitt ansvar å sørge for at felles regler blir fulgt.
Det må være ro i alminnelige hviletider mellom kl 23.00 og 07.00, og man må ellers ikke opptre slik at det fører til sjenanse og forstyrrelser for øvrige beboere.
BRANNSIKRING
I leilighetene er det røykvarsler og brannslanger. Røykvarsleren må ikke demonteres eller flyttes. Den bør leietaker teste årlig ved å trykke på testknappen. Dersom den ikke piper eller det kommer svake pipelyder fra varsleren gi beskjed til utleieansvarlig som sørger for at det blir montert ny varsler.
Brannslangen ruller du også ut 1 gang i året og sjekker at den ikke lekker eller er morken.
DYREHOLD
Det er ikke lov å ha hund eller katt i utleieboligene. Brudd på forbudet er oppsigelsesgrunn.
Evt skader og ekstra slitasje som blir påført leiligheten på grunn av dyrehold må erstattes av leietaker. Eksempler på det kan være maling/utskifting av dører, dørkarmer og vinduskarmer som har skrapemerker. Det kan være utskifting av gulv/gulvlister/gipsplater pga urin/lukt/insekt.
VEDLIKEHOLDSPLIKT
Leietaker har ansvar for å skifte lyspærer, lysrør, pakninger på kraner og jevnlig smøring av dør- og vindushengsler, samt dørlåser. Sluker, vannlåser, ventiler og kjøkkenventilator må rengjøres og ettersees med jevne mellomrom.
Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr.
Leietaker skal vedlikeholde elektriske kontakter og brytere (det er gjerne skruer som må skues til etter en tid).
Håndtak på dører og skap er som regel festet med skruer som kan løsne. Du må passe på å stramme disse med jevne mellomrom slik at ikke skruene faller av. Du kan benytte en vanlig skrutrekker.
Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren, hvis dette ikke skyldes skader påført av leietaker.
Dersom det blir problemer med for eksempel varmekabler, vindu/ytterdør, varmtvannstank, hovedavløp og sikringsskap i leiligheten, så ta kontakt med utleier i kontortiden. Dette gjelder også hvis det blir tegn til fukt/lekkasje. Meldes MOBO (e-post: mobo@mobo.no)
Dersom det skjer akutte problemer på helg må leietaker bestille rørlegger eller elektriker direkte dersom det er nødvendig for at leiligheten skal være beboelig eller for å unngå skader på leilighet/bygg.
OPPUSSING OG OPPGRADERINGER
Hvis leietaker ønsker å foreta oppussing selv, for eksempel male vegger må det godkjennes av utleier før arbeidet igangsettes. Dersom leietaker maler/velger materialer som avviker fra stiftelsens anbefalinger, kan stiftelsen pusse opp igjen for leietakers regning i forbindelse med utflytting.
Standardfarger er Kalk og Hvit Comfort, men det kan også være brukt andre farger i de forskjellige boligene.
VENTILASJON
Leilighetene har et balansert ventilasjonsanlegg, som skal sikre et godt inneklima i alle rom gjennom hele året og det er derfor viktig at dette står på til enhver tid.
Balansert ventilasjon fjerner forurensninger, fukt og lukt. Ren og frisk luft tilføres boligen og inneluft som er forurenset av mennesker, dyr, aktiviteter i boligen og materialer fjernes. Luften inne blir ren og frisk og gir god komfort. Balansert ventilasjon skal bidra til at det ikke oppstår fuktskader i bygningen i form av mugg og sopp, eller andre ugunstige forhold som kondens på vinduene. Balansert ventilasjon er også energibesparende.
Det er derfor viktig at:
- Anlegget må til enhver tid være påslått
- Enkel regulering av lufttilførsel. Jo flere som oppholder seg i leiligheten jo høyere kan luftmengden stilles inn (antall røde punkt).
- Ulyder eller evnt skader må umiddelbart meldes til utleier
- Skader som følger av at anlegget ikke til enhver tid er påslått vil leietaker bli gjort økonomisk ansvarlig for.
Filter i kjøkkenventilator bør rengjøres ofte (alt etter bruk). Avtrekksventiler på bad bør rengjøres 1 gang i året.
Kontroll/service av anlegget vil bli utført av 1 gang i året. Leietaker er ansvarlig for tilgjengelighet til leiligheten.
RENSING AV SLUK OG VANNLÅSER
Det er leietakers ansvar å rense sluk og vannlåser i leiligheten.
Det kan oppleves litt ekkelt å plukke ut sleipe klumper og fett fra sluk og vannlås, men det er eget eller familiens hår, og fettet kommer fra såpen du bruker.
Ta på hansker og fjern alt hår og fett jevnlig. Dette bør du gjøre med et par måneders mellomrom litt avhengig av hvor mange dere er i leiligheten.
Se her hvordan du rengjør sluk i dusjen https://www.youtube.com/watch?v=rMtFJvEoSqo
Og i vannlåsen https://www.youtube.com/watch?v=J_HGeHszRUw
Her er tips for bruk av rengjøringsmidler ved nedvask av leiligheten
https://www.aftenposten.no/brandstudio/feature/v/jif/slik-tar-du-flyttevasken-selv/
OPPHENG AV BILDER
I utleieboligene er det ofte gips- og murvegger. Det er lov å henge opp mindre bilder og lamper ved bruk av stifter/skruer, og evt gjenbruk av eksisterende hull.
Det er ikke lov å henge opp så tunge bilder/speil/skap at man må bruke murplugger eller ekspanderende opphengsskruer. Disse ødelegger veggene og kan ikke fjernes uten at det rives større hull i veggene. Dersom slike skruer brukes vil veggen bli pusset opp for din regning når du flytter ut.
Det er ikke lov å skru noe inn i baderomsveggene, ikke kroker, ikke hyller. Bruk opphengskroker som festes med sugekopp eller dobbeltsidig tape. Ved utflytting skal rester etter dobbeltsidig tape eller andre tape/klistremetoder være ordentlig fjernet. Plasterfjerner kjøpt på apotek kan anbefales.
Dersom det generelt er for lite opphengsmuligheter på badet – ta kontakt med utleier, som vurderer om stiftelsen skal montere opp flere knagger/skap for permanent bruk.
FORSIKRING
Stiftelsens forsikring dekker bygning. Evt skader på private møbler/ eiendeler som følge av for eksempel røykskade/vannlekkasjer/veggdyr må dekkes av leietaker/leietakers innboforsikring. Det samme gjelder hvis boligen blir ubeboelige ved utbedringer.
NØKLER
Leilighetene har systemlåser og nøkkel må bestilles på særskilt skjema hos MOBO ved behov for flere nøkler. Leietaker er ansvarlig for å levere tilbake alle nøkler til leiligheten, det må redegjøres for nøkler som har blitt borte og utleier kan om nødvendig skifte lås på leietakers regning i forbindelse med utflytting.
Det er ikke lov til å bytte ut låskasse/sylinder. Det anbefales at en ekstranøkkel oppbevares hos slekt eller venn.
ORDEN PÅ FELLESOMRÅDER
Alle leietakere har felles ansvar for at det til enhver tid er ryddig og ser ordentlig ut på felles tomt. Vaktmester/innleide sommervikarer foretar plenklipping.
Brøyting av felles veier, parkering og innkjørsler utføres av innleide firma. Håndmåking av inngangspartier og trapper samt rundt egen bil må gjøres av leietakerne.
Biler skal parkeres på opparbeidede parkeringsplasser. Det gjelder både for beboerne og deres besøkende.
SØPPEL
Som leietaker skal du sortere søppel i de kategoriene som alle innbyggere i Aukra kommune er pålagt: matavfall, plast, papir, glass/metall og restavfall. Matavfall og restavfall pakkes godt inn før de legges i dunkene. Restavfall tømmes sjelden – så det er viktig at det ikke finnes matavfall i restavfallet. Søppelet presses godt sammen i dunkene. Pappesker tråkkes flate før de legges i dunk, plastavfallet skal være noenlunde rengjort. Klær/tekstiler leveres i Fretex konteinere. Malingsrester/brennbart/kjemikalier leveres til godkjent renovasjonsselskap. Møbler/interiør leveres til gjenbruk eller gjenvinning hos godkjent renovasjonsselskap.
Ved inn- og utflytting blir det ofte mye ekstra søppel. Det skal ikke legges i dunkene, men leveres til renovasjonsselskapet sitt deponi.
Det er ikke tillatt å sette møbler eller annet større privat avfall ved dunkene eller på fellesområdet.
ALLE leietakere og deres familier har felles ansvar for at det holdes orden i og omkring boligene.
FRAMLEIE
Leietaker har ikke anledning til å la andre ta over leiligheten, eller leie ut deler av leiligheten til andre.
SAMBOERBRUDD
Dersom samboerskap opphører og kontrakten står på den som flytter ut må gjenboende samboer inngå ny leiekontrakt, være MOBO medlem og betale inn nytt depositum. Det vil ikke bli gjennomført utflyttingsbefaring i det tilfellet slik at gjenboende samboer tar over ansvaret for leilighetens tilstand ved neste utflytting.
TV OG INTERNETT
Det er ikke noe felles tilbud om TV og internett. Hver enkelt kan sette opp antenne eller kontakte leverandør for å få innlagt fiber. (Sund Bredbånd)
KONTAKT UTLEIER
E-post: mobo@mobo.no Tlf: Mobo hovednummer 71 25 93 00, eller direkte til eva.vaagen@mobo.no tlf 480 65779 mellom kl 09.00 - 16.00